By

Jeg ble helt forelsket i Roma på min første tur

Av en eller annen grunn hadde jeg aldri besøkt Roma før, helt til en dag i september da jeg og partneren trengte å komme oss vekk. Mulig det er en klisje – men jeg ble helt forelsket i byen.

Gita Simonsen

Helt fra jeg så de første glimtene av Italia fra flyvinduet, måtte jeg ta meg litt i nakken. Det var så grønt, så vakkert, så mange koselige hus og endeløse sletter. Rett og slett idyllisk. Vi skulle tilbringe fire dager i Roma. Her er min erfaring som førstegangsturist i Roma.

Transport fra flyplassen

Når man lander på flyplassen Fiumicino, finner man fort ut at det bokstavelig talt er mange veier til Roma. Den aller rimeligste reiseruten er med tog eller med metroen. Du kan også ta taxi med fastpris, eller ta en av minivanene som kjører flere turister sammen. Mitt valg ble det siste. Jeg ble kjørt rett til hotellet.

Generelt var det å ta taxi i Roma ganske lett. Vi brukte beina mest, men de gangene vi skulle langt unna, var det praktisk og raskt å bestille en bil.

imageHarold Wainwright / Unsplash

The Code Hotel - nærheten av Spansketrappen

Vårt hotell, The Code Hotel, lå bare et steinkast unna ikoniske Spansketrappen.

Overnatting i hjertet av Roma

Siden dette var vår første tur til Roma, ville vi bo sentralt og i nærheten av de fleste severdighetene. Vi booket oss inn på The Code Hotel, et relativt nytt 4-stjerners hotell som lå rett ved Spansketrappen. Dette viste seg å være veldig lurt. Hotellet var kjempefint, frokosten var god og vi gikk til absolutt alt derfra. Spansketrappene, som lå et steinkast unna, er en hotspot for bilder, romantiske øyeblikk og et fint pausested fra gåing og shopping. Her er du sjelden alene, da plassen er et kjent turistmål. Gaten ligger i enden av Via Condotti, som huser alle designerbutikkene. Du finner blant annet Prada, Gucci, Chanel, Valentino og Burberry. Om ikke annet er det en nydelig plass for litt vindusshopping.

Roma - en fantastisk matdestinasjon

Romantisk nok skulle jeg møte kjæresten min i Roma.

Jeg kom fra Norge, han fra Østerrike. Jeg kom først, og satte meg på en nydelig, liten kafé ikke langt fra hotellet. Kafeen bød på sjarmerende trestoler, lokale italienere som bablet ved bordene rundt meg, og en Vespa som kjørte forbi støtt og stadig. Her satt jeg med en espresso og litt bruschetta. Livet føltes bra. Dette var starten på en nydelig matreise som skulle vare hele helgen.

imageFineas Anton /Unsplash

Sjarmerende Roma

Uansett hvor du går i Roma, finner du koselige restauranter, pizzeriaer og kafeer.

Restauranter og Roma kan virke overveldende, det er så mye å velge mellom, og man vil for all del ikke ende opp i en turistfelle. Mitt råd er å alltid undersøke litt før man reiser, så man ikke ramler inn et sted som skuffer både på pris og smak. Alle stedene vi spiste leverte topp mat og atmosfære, men det er noen av stedene som fortjener litt ekstra plass.

CiPasso - bistrobar

I CiPasso Bistrot fikk vi oppleve en ekte italiensk bistrobar. Da vi var der, var det ikke mulig å reservere bord, og med bare 8 bord tilgjengelig var det helt fullt da vi kom. Betjeningen satte opp en trekrakk og et lite bord langs gaten, der vi kunne vente. Dette var faktisk en opplevelse i seg selv. Vi drakk nydelig vin, spiste oliven og kikket på mennesker som tuslet i gaten. Plutselig var det ledig bord, og her fikk vi servert ordentlig god antipasti.

Siden vi var der, har bistroen blitt plukket opp av Michelinguiden, fått nye lokaler, og man kan nå reservere bord. Heldigvis er den avslappende stemningen fortsatt den samme. I Michelinguiden skriver de at det er en moderne bistro med et snev av vintagestil i innredningen. Menyen er inspirert av romerske tradisjoner, med en og annen fantasifull vri og andre mer middelhavsinspirerte retter, som alle viser et sterkt fokus på sesongens råvarer. Det utmerkede vinkartet inkluderer en hel side dedikert til viner på glass. Vennlig og profesjonell service fullfører opplevelsen.

imageCourtesy / Cipasso restaurant

CiPasso Bistro

Cipasso er en moderne bistro med en touch av vintage i stilen, ifølge Michelin-guiden.

Mordi Sandwichouse

Generelt er inntrykket mitt at bakerier og delier i Roma er gode på mat. De stedene vi ramlet inn i for en rask matbit, leverte varene, så det er vanskelig å trå helt feil. En plass vi likte veldig godt, var Mordi Sandwichouse.

Her får du rett og slett en digg sandwich, god juice og kaffe. Mordi Sandwichouse serverer også deilig panini og pizza. Et veldig enkelt sted, men perfekt for oss som skulle tusle rundt i gatene.

RIONE XIV bistrot

Da vi først stod utenfor denne restauranten, så jeg bort på kjæresten min og sa «nei, her var det jo ikke noe fint». Så brukte vi omtrent 20 minutter på å finne ut hvor vi skulle spise i stedet. Sulten kom raskt og vi bestemte oss for å gå inn likevel. Jeg skammet meg over at vi ikke gikk inn umiddelbart. Her fikk jeg servert den beste pastaen jeg har smakt i mitt liv. Samboeren min anbefalte meg å prøve hans favoritt: Aglio e olio. Dette er en veldig enkel italiensk rett med hvitløk, olivenolje, persille og Parmigiano-Reggiano-ost og selvfølgelig med hjemmelaget pasta. Så enkelt, men virkelig så godt.

Dette er en liten restaurant med syv bord, og den er familiedrevet.  Mor var kokk, far var sous-chef, og sønnen var servitør. Det var like hyggelig som det høres ut som. Passer til både lunsj og middag.

Her fikk jeg servert den beste pastaen jeg har smakt i mitt liv.

imageRainhard Wiesinger / Unsplash

Romantiske Roma

En kveldstur langs elven Tiber er ofte den perfekte avslutningen på en romantisk aften i Roma. I bakgrunnen ser vi Castel Sant'Angelo.

Etter at vi hadde spist middag her, tuslet vi hjemover til hotellet. Nok en gang treffer klisjeen meg - for en utrolig romantisk by Roma er.

Vi gikk over broene og så på utskjæringene i bygningene. Gatene var fylt med koselige lyslenker og lyden av smittende latter bar gjennom brosteinsgatene. Vi stoppet opp ved en tilfeldig restaurant med en nydelig uteplass, og bestilte oss en flaske god rødvin. Her ble vi sittende lenge, og en etterlengtet prat om absolutt ingenting gjorde at tiden fløy. Vi ble avbrutt av noen regndråper og ikke lang tid etterpå åpnet himmelen seg. Tro det eller ei, det gjorde kvelden enda bedre. Det var fortsatt varmt i luften, så vi lo og småløp tilbake til hotellet i en god vinrus.

Antikvitets- og vintageshopping

Roma har så ufattelig mange koselige gater. Plantene slynger seg oppover bygningene, og det er flotte skulpturer og malerier langs veggene i helt tilfeldige gater. Det var ekstra koselig å gå rundt i gatene der det fantes antikvitets- og vintagebutikker.

Kjæresten min er veldig opptatt av kunst- og antikvitetsgjenstander, så vi fant frem til Via dei Coronari, som er gaten for det. Mange søte, små butikker stappet med skatter, der de som jobbet der virkelig hadde peiling. Prisene var alt fra 10 euro til 20 000 euro, og de som jobbet der kunne absolutt alt. Statuer i bronse, marmor og glass, og en haug av malerier stablet forsiktig, men tett. Vi følte vi gikk inn i et eventyr fylt av gamle malerier, bøker og klokker. Rett og slett en annen tid.

imageGabriella Clare Marino / Unsplash

Antikvitetsshopping i Roma

Via dei Coronari er gaten for gamle skatter i Roma.

I sidegaten til Via dei Coronari, finner man Via del Governo Vecchio, som er gaten for vintageshopping.

Her finner du vintageskatter fra Celine, Gucci, Fendi, Louis Vuitton, Burberry, Hermès, og lista fortsetter. Selv fant jeg en nydelig, rød jakke fra Burberry til 50 euro.

Turistattraksjonene vi var innom

Vi måtte være litt basic på vår første tur til Roma, og jeg står ved det valget. Vi er begge interessert i historie, og spesielt den spektakulære fortellingen som ligger bak. Her har Roma mer enn nok å by på.

Colosseum

Kan man dra fra Roma uten å ha sett Colosseum? Vårt svar var i alle fall nei. Det letteste er nok å kjøpe billett på forhånd, da slipper man både kø og ekstragebyr. Så fort vi var i nærheten av Colosseum, ble vi stoppet mange ganger av billettselgere. De solgte pakker med guidede turer, og tilgang til flere av museene til rundt 30 euro per person. Vi holdt oss unna guidede turer, da det ikke er helt for oss, men vi kjøpte allikevel «skip-the-line» billetter av en mann utenfor Colosseum. Det høres litt risikabelt ut, men det var ikke så mye dyrere, og vi tok sjansen så vi slapp den lange køen på en og en halv time. Den dodgy typen var egentlig ikke så dodgy, men en ålreit italiener med en ganske heavy aksent. Han hadde lyst til å besøke Norge, og vi ga han tips til hvor han burde stoppe på veien dersom han tok turen.

Colosseum var en mektig opplevelse. Jeg er veldig tilhenger av å lese litt om turistattraksjonene, så man ikke bare vandrer rundt og blir lei. Det er merkelig å tenke på hva som faktisk skjedde der. Det romerske riket er utrolig fascinerende. Dette var altså der tusenvis av mennesker ble slaktet, til underholdning for fiffen og innbyggerne. Eksotiske dyr ble hentet inn, jungelkulisser satt opp og alkohol ble konsumert fra sidelinjene. For øvrig har det aldri blitt laget en sportsarena som er så effektiv som Colosseum. En arena med plass til over 70 000 tilskuere ble tømt på kun 15 minutter.

imageMatteo del Piano / Unsplash

Besøk Colosseum

Er man førstereis til Roma, er et besøk til mektige Colosseum et must.

Santa Maria Maggiore – den store Maria-kirken

Denne kirken ligger ganske sentralt i Roma, og er definitivt verdt en titt. Jeg ble faktisk mer imponert av denne enn Peterskirken. Kunsten, statuene og rommene var helt fantastiske. Dette er den største kirken i Roma som kun er dedikert til Jomfru Maria.

Peterskirken

Peterskirken er verdens nest største kirke. Det i seg selv er grunn nok til å dra, alt er så utrolig enormt. Så fort vi satte foten vår inn i Vatikanstaten, føltes det som om vi gikk inn i en annen tid. Rett inn i Romerriket. Alt er så stort, detaljert og vakkert.

Pantheon

Vi tuslet både til Pantheon og til Trevi-fontenen på kveldene. Det var en helt annen ro da enn på dagen, ganske så romantisk faktisk. Jeg og kjæresten min la oss på bakken under søylene på Pantheon og beundret bygget og de store proporsjonene. Ingen så til å bry seg om at vi lå der og kikket.

Trevi-fontenen

Det er ganske sjarmerende å ønske seg ting. Å tro bitte litt på at mynten jeg kaster inn her, kan føre til noe. Vi gikk forbi fontenen flere ganger i løpet av helgen, men vi stoppet ordentlig opp en gang. Her stod det par og ønsket seg noe mens de kastet mynten i fontenen samtidig, en jente som satt og malte, og en hel haug med folk som tok selfies. En ordentlig vakker fontene, med unike utsmykninger. Pengene som blir kastet inn i fontenen, blir gitt til den katolske hjelpeorganisasjonen Caritas. Slik vil de kunne finansiere gratis mat til fattige familier, overnatting til migranter, suppekjøkken og andre gode formål, så her er det bare å kaste bort pengene sine og ønske seg noe fint, med god samvittighet.

Det er bare å pakke kofferten å dra

Det beste med Roma, etter min mening, er at man kan tusle rundt i timevis og titte på folk, bygninger, spise masse deilig is og mat, og ikke minst drikke masse deilig vin.

Om du så er på jentetur, guttetur eller kjærestetur, så tror jeg byen har noe for deg enten det er første gangen du reiser, eller om du har vært i Roma før. Neste gang jeg drar så skal jeg innom Vatikanmuseene, og gå enda litt mer i vintagebutikker.